fredag 4 december 2015

Vikten av vikten


Lite om vikten av vikten.

I går svettade jag mig igenom en tjuga på bra nära max. Riktigt max är svårt, för jag vill inte riskera att bränna ut mig så pass att jag inte kan fullfölja, för då blir det ju ingen tjuga av det hela. Den som hänger med kan säkert lista ut att det handlar om december månads bidrag i CK Hymers vinterpepptävling "Kompiskampen". Den består av två tävlingsmoment. Dels största ökning i W/kg under perioden (november till och med mars), dels högsta W/kg totalt. Man får lägga upp sitt bästa för varje månad.

Jag räknar med att göra bra ifrån mig den här omgången, eftersom jag har optimalt utgångsläge. Jag startade direkt efter ett långt träningsuppehåll, där jag helt legitimt presterade dåligt vid första tillfället. Eller ja, dåligt och dåligt - det var förstås bra mycket bättre än jag hade kunnat tro i det läget. Dessutom med en kroppsvikt som nyss hade nått årshögsta, även om jag hade hunnit påbörja viktminskningen en vecka tidigare och därmed tappat nåt kilo redan. Ändå, 4.12 W/kg, genom 289 W och 70.1 kg. Med tanke på att jag räknade med en rejäl upphämtning över de följande månaderna, och räknar med fortsatt viktminskning, så finns det god chans på åtminstone en pallplats (om än virtuell) i förbättringsmomentet av Kompiskampen. Absolutvärdet för W/kg lär jag inte vara i närheten av. Förmodligen 5.5 W/kg eller ännu mer, blir det för vinnaren.

I gårdagens försök lyckades jag klämma ur mig hela 309 W i snitt under tjugan, och det med en kroppsvikt på 69 kg blankt, vilket gav 4.48 W/kg. En rejäl förbättring redan det, men då ska man veta att jag siktar på att komma under 65 kg i vikt, och samtidigt nå 350 W på en tjuga i mars. Det är inte säkert att jag når dit, men jag ska komma nära!

Men min vikt då? Ja, som väntat sjönk vikten mest i början. Efter det har den stagnerat en aning, delvis på grund av matslarv från min sida, men delvis också för att jag inte har haft samma träningsvolym senaste två veckorna, som under de inledande 2-3 veckorna av viktminskningsförsöket. 13-14 timmar distans per vecka gör trots allt av med mycket energi, utan att driva hunger. De hårdare passen jag kört senaste veckorna bränner inte lika mycket energi, och gör också att jag blir hungrigare, så det blir lite svårare av det skälet.

I diagrammet visar jag viktutvecklingen hittills, och även måttet runt magen (mätt i höjd med naveln). Som synes minskar magmåttet stadigare än vikten. Jag har ingen riktigt bra förklaring till det, men jag spekulerar i om ökad blodvolym (en liter innebär ju ett kilo) och ökad inlagring av glykogen (och därmed bundet vatten, som nog kan innebära närmare ett kilo också om depåerna är fyllda) kan ligga bakom att vikten inte minskar lika snabbt som magmåttet. Så länge måtten minskar räknar jag med att det försvinner fettmassa. Ungefär en gång i veckan mäter jag omkrets på en hel rad ställen på kroppen. På bilden under diagrammet visar jag förändringen i måtten för bålen hittills. Armar och ben är mindre intressanta, för där händer inte så mycket, men jag mäter där också, jag bara struntar i att ha med det här. De streckade linjerna i diagrammet visar den linjära trenden (ett medelvärde för datapunkterna, med extrapolation framåt i tiden), och den heldragna linjen är tänkt som ett "tak" som respektive mätserie ska hålla sig varaktigt under.




För att underlätta viktminskningen har jag börjat använda energilösa sötningsmedel i stor omfattning. Eftersom jag inte dricker kaffe, och inte gärna dricker te, så är standarddrycken chokladmjölk. Kall när jag är varm, och varm när jag är kall. Fram till oktober använde jag färdiga chokladpulver (O'boy och liknande) med rätt stora mängder socker i. Jag räknade ut att enbart sockret från chokladpulver i snitt utgjorde 50-100 gram per dag. Det är alltså ca 200-400 kcal per dag. Eller 1400-2800 kcal per vecka. (Jag räknar för enkelhetens skull med 4 kcal/g för protein och kolhydrater). 7000 kcal brukar räknas som den energimängd som motsvarar 1 kg kroppsfett. Så genom att ta bort den sockerkällan, och inte ersätta det med nåt annat med födoenergi i sig, skulle det kunna innebära 2-3 hg minskning i veckan, bara det. Rent kakaopulver och sötningsmedlet Canderel (aspartam, sackarin) blandar jag nu med mjölk för att få chokladmjölk. Det smakar en aning annorlunda, men är väldigt gott!

Lite mindre portioner, lite mer protein (i förhållande till det totala energiintaget) och blandsaft med energilösa sötningsmedel (aspartam, sackarin), ska hjälpa mig. Det jag behöver bli mycket bättre på är att göra matlådor. Det är alltför lätt att bara laga den mat jag ska ha för stunden, och sen inte ha nåt lättillgängligt när jag avslutat ett pass och hungern sätter in. Då är risken större att jag äter mer oplanerat och mer än jag hade tänkt, och behöver.

Men var lugna, det här kommer inte att bli en dietblogg. Inte heller kommer den att fyllas av recept, bilder på mat, och annat av det slaget. Nä, nu har jag berättat om hur och vad jag äter. Framöver blir det nog mest lite uppdateringar om hur viktminskningen fortlöper. Särskilt när jag diskuterar W/kg i olika sammanhang.

1 kommentar:

  1. Äh, det är ju watt per kg, beskrivningen av maten är väl lika on-topic som träningspassen.
    För övrigt är jag glad att du till slut släpper fram ditt nörderi i bloggform för oss andra!

    SvaraRadera